Iers brood in Frankrijk

Een tijdje geleden deed Béné,een franse vriendin van ons, die getrouwd is met Andy, een Ier, een oproep op Facebook. Waar kan ik karnemelk krijgen?

Ik reageerde: “Schaam je, dat je dat niet weet, de beste karnemelk van Frankrijk kun je bij ons krijgen”

Onze kaas kent ze heel goed, en ze weet dat we ook boter maken, maar karnemelk, daar had ze nooit bij stilgestaan dat we die ook hebben. Ze had het nodig om “Irish Sodabread” te bakken, voor saint Patricks day (17 maart). Brood gemaakt met karnemelk dus.

En daar moest ik aan denken toen ik deze week werd opgebeld door Isabelle Wagner, wiens stem ik sinds een tijd regelmatig op radio France bleu Périgord hoor. Ze belde om te vragen of ik, in het kader van de “week van het brood” misschien iets kon vertellen over kaas en brood. Tja, nooit nee zeggen tegen een gelegenheid om gratis reclame te maken, ja dus. Donderdagmorgen? Komt goed uit, moet ik toch leveringen wegbrengen in Périgueux, kom ik wel naar de studio.
Krrrrrr, krrrrrr, dat waren mijn hersenen die kraakten….. Wat kun je in hemelsnaam zeggen over kaas en brood, langer dan een minuutje of zo….

Ik verdiepte me in het recept van het Irish sodabread: 500 g bloem, 1 theelepel zout, 25 g boter, 2 theelepels natriumbicarbonaat, 300 à 400 ml karnemelk. Natriumbicarbonaat? Daar hebben we nog 20 kilo van, zei Rik, ooit gekocht voor de kalveren. Ik kocht broodmeel, en ging aan de slag:

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERAverwarm de oven voor op 230°C
  • meng de droge ingredienten in een kom
  • voeg beetje bij beetje karnemelk toe terwijl je kneed (zoveel dat het deeg niet nat en plakkerig wordt)
  • maak een (platte) bol van maximaal 4 cm hoog op een bakplaat
  • kerf met een mes een kruis of ster in de deegbal
  • bak gedurende 10 minuten bij 230°C, daarna temperatuur terug naar 200°C en nog 30 minuten bakken

Smaakt prima! Nou, en dat leek me dus wel wat voor op de radio! Zo gezegd zo gedaan.

Dat was dus gisteren. Vanmorgen op de markt in Brantôme stond een mevrouw naar de flessen karnemelk in de vitrine te kijken. Dat zoek ik, zei ze, ik heb het nodig voor een recept voor brood.

Heeft u dat recept soms gisteren op de radio gehoord? vroeg ik haar. Ja, inderdaad, was haar antwoord.  Zo zie je maar weer!

Geplaatst op 17 mei 2013, in Recepten en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. 6 reacties.

  1. jan hopman

    Hoj RIK straks word je nog een echte broodbakker kan je met INGRID samen een grote kraam beginnen is dit brood ook in te vriezen zit je helemaal goed.Succes ermee.
    Nu nog kaas broodjes[GEINTJE] gr JAN EDE

    Like

  2. liza meijer

    Ingrid is dat niet in het brood machine te maken?
    karnemelk in plaats van water!

    Like

    • Volgens mij ligt dat aan de broodmachine; je moet het deeg niet laten rijzen, maar direct bakken. Ik kan bij onze machine maar niet vinden hoe ik dat moet doen. Daarnaast weet ik niet hoe je 10 minuten op 230 en 30 minuten op 200°C zou moeten instellen.

      Je kan het natuurlijk altijd proberen, als het niet lukt, is er niet echt veel verloren!

      Like

  3. Bij toeval kom ik hier terecht en wat schets mijn verbazing een artikel over Irish Sodabread.
    Wat hebben wij hier van gesmuld toen wij nog in Ierland woonden. Leuk idee om ook het recept te plaatsen. Als wij in de buurt komen gaan wij vast bij jullie karnemelk halen en gaan wij het brood bakken.
    Vriendelijke groet
    Louise Subelack

    Like

    • Bedankt voor je reactie Louise, je moet het echt eens proberen, supersimpel. Waarschijnlijk vind je ook bij jou in buurt in een supermarkt wel lait fermenté of l’ben (arabisch) die je ervoor kunt gebruiken!

      Like

Reageer hier, als je wilt!